Prøv gratis
5 min lesetid

Så enkelt selger du din bedrift eller bedriftsandeler med Nobema

Featured Image

Hvert år er det tusenvis av mennesker som ønsker å selge bedriften sin, eller andeler de har i et foretak. For de aller fleste blir det bare med tanken, da de ikke vet hvordan de skal finne en kjøper, eller hvordan de gjennomfører salgsprosessen. Å leie inn bistand fra eierskiftespesialister er også for dyrt, og økonomisk risikabelt, for de aller fleste. Nobema har derfor som den første, og hittil eneste, utviklet et nettbasert verktøy, som gjør det trygt, enkelt og tilgjengelig for alle å selge sin bedrift eller sine bedriftsandeler.

Med Nobemas tjeneste kan du på en enkel og selvforklarende måte utarbeide nødvendig salgsinformasjon, og nå ut til mulige kjøpere med ditt salgsbudskap. Du kan også starte salgsprosessen helt anonymt, om du ønsker, og kun dele sensitiv informasjon med mennesker som du godkjenner og som har identifisert seg med BankID.

Trenger du bistand underveis i salgsprosessen må du gjerne bruke din regnskapsfører, revisor, bankrådgiver etc. Har du ikke tilgang til hjelp fra ditt eget nettverk tilbyr Nobema bistand etter behov, fra våre tilknyttede rådgivere.

  1. Opprett en gratis brukerprofil
    Gå til Min side på nobema.no og opprett en gratis brukerprofil med din BankID

  2. Start et salgsprosjekt
    Finn din bedrift under fanen "Mine prosjekter" og trykk på "Start Prosjekt". Dersom din bedrift ikke kommer opp automatisk kan du legge den til ved å taste inn selskapets organisasjonsnummer.

  3. Velg lisens
    Det er store variasjoner på hvor lang tid det tar å selge en bedrift eller bedriftsandeler. Tilgang til Nobemas tjenester tilbys derfor som løpende lisenser, som sies opp av brukeren når behovet er opphørt. Du velger den lisensen som er aktuell for deg, annonse med eller uten salgsprospekt, huk av at du aksepterer Nobemas kjøpsvilkår, og start din gratis prøveperiode. Den gratis prøveperioden varer helt fram til du velger å publisere en salgsannonse på Nobemas markedsplass.

  4. Legg inn informasjon om bedriften
    Du har nå fått tilgang til systemet. Her svarer du på spørsmål, legger inn salgsrelatert informasjon, og tilgjengelig informasjon om selskapet. Offentlig tilgjengelig informasjon fra Brønnøysundregistrene legges inn automatisk. Mens du jobber genererer systemet fortløpende et utkast til annonse og salgsprospekt. Du kan når som helst se hvordan disse ser ut.

  5. Publiser ditt salgsbudskap
    Når du er ferdig med å legge inn all informasjon, og du er fornøyd med annonsen og salgsprospektet, er du snart klar til å publisere ditt salgsbudskap på Nobemas markedsplass. Det siste som gjenstår, før du trykker på "Publiser" knappen, er å ta stilling til om din salgsannonse skal være åpen eller anonym. Velger du å sette annonsen som anonym, vil navnet til foretaket skjules. Øvrige informasjonsfelt, som kan bidra til å identifisere foretaket, blir også anonymisert eller skjult.

    1. Fritekstfelt blir ikke anonymisert, og det er derfor viktig at du tar en ekstra titt på disse feltene for å forsikre deg om at du ikke har skrevet noe her som kan bidra til å identifisere selskapet, dersom du ønsker å annonsere anonymt.

    2. Annonsen gjennomgås og godkjennes av Nobema før den blir synlig på markedsplassen

  6. Gi ditt salgsbudskap økt oppmerksomhet i markedet
    For å øke sannsynligheten for å finne en kjøper, og få et best mulig salg, er det viktig å komme i kontakt med flest mulig interessenter. Det er veldig mange potensielle bedriftskjøpere i Norge, men ettersom det norske omsetningsmarkedet for små og mellomstore bedrifter fortsatt er "sovende", er det ikke så mange som aktivt leter etter bedrifter som de kan kjøpe eller kjøpe seg inn i. For å gjøre de potensielle kjøperne oppmerksomme på muligheten, bør ditt salgsbudskap profileres aktivt ut mot mennesker i din målgruppe. Nobema tilbyr derfor aktiv profilering av ditt salgsbudskap, gjennom etablerte markeds- og kommunikasjonskanaler.

    1. Markedsføring av ditt salgsbudskap via norske nettaviser og mer enn 2000 populære nettsteder. Denne tjenesten leveres ved bruk av Google Ads. og passer godt til både åpne og anonymiserte salgsbudskap.

    2. Utsendelse av pressemelding til lokalaviser. Mange lokale redaksjoner ønsker å lage nyhetsinnslag om ting som skjer i det lokale næringslivet. Der hvor selger velger å være åpen om sin identitet, kan Nobema bidra med utarbeidelse og utsendelse av pressemeldinger til aktuelle redaksjoner og journalister. Dersom den lokale redaksjonen velger å lage en sak om salget, gir dette stor oppmerksomhet rundt salgsbudskapet, og derav muligheten for å komme i kontakt med mulige kjøpere. Pressemeldingen kan også sendes til aktuelle fag- og bransjepublikasjoner.

    3. Utsendelse av personlig brev til navngitte personer og bedrifter. Ved salg av en bedrift, helt eller delvis, har selger ofte en tanke om hvem som kan være mulige interessenter. For å sikre at vi når fram med salgsbudskapet til disse, kan Nobema bidra med utarbeidelse og utsendelse av personlige henvendelser. Disse henvendelsene sendes ut med Nobema som avsender, og egner seg derfor meget godt som aktivitet for både åpne og anonymiserte salgsbudskap.

  7.  Motta henvendelser fra interessenter
    Du velger selv om annonsen din skal inneholde et telefonnummer eller ikke. Uavhengig av om du har lagt ut et telefonnummer, kan interessenter alltid kontakte deg skriftlig via annonsen på Nobemas markedsplass. Alle som henvender seg skriftlig til deg, eller den personen du har oppnevnt som kontaktperson, må identifisere seg med BankID. Dette gir deg/dere kontroll på hvem du/dere kommuniserer med. Interessenter kan også be om lesetilgang til ditt salgsprospekt, dersom du har det, vi annonsen. Personer som ber om tilgang til ditt salgsprospekt, som ikke vil være anonymisert og som kan inneholde sensitiv informasjon og dokumentasjon, må i tillegg til å identifisere seg med BankID også oppgi årsaken til interessen. Du velger om tilgangsforespørselen skal godkjennes eller avslås. Dersom du godkjenner må interessenten signere på en fortrolighetserklæring, med sin BankID, før han/hun får lesetilgang.

  8. Gjennomføring av handelen
    Når du har fått kontakt med en eller flere interessenter er det flere elementer som må på plass, før handelen kan gjennomføres. Avhengig av bedriftens størrelse, kompleksitet, og din egen kunnskap, kan selger i visse tilfeller gjøre denne jobben selv. Nobema har artikler og sjekklister som kan støtte deg i denne delen av prosessen. I de aller fleste tilfeller anbefaler vi likevel at selger får bistand til gjennomføringen av handelen. Under denne delen av salgsprosessen er det mange som velger å få hjelp fra sin egen regnskapsfører, revisor, bankrådgiver, advokat etc.

    Har du ikke tilgang til hjelp, via ditt eget nettverk, tilbyr Nobema bistand etter behov fra våre tilknyttede rådgivere.

    Eksempler på oppgaver:
    1. forhandlinger
    2. prising av selskapet
    3. oppgjørsform
    4. utarbeidelse av kontrakt
    5. kjøpers selskapsgjennomgang
    6. økonomisk oppgjør

Ønsker du å vite mer om hvordan du selger din bedrift eller dine bedriftsandeler med Nobema? Les mer på nobema.no eller ta kontakt.

Kontakt Nobema