Om oss...

Nobema er en skybasert digital plattform og markedsplass for selvbetjent salg av eierandeler i små og mellomstore bedrifter. Formålet med tjenesten er å gjøre det mulig, trygt og enkelt for alle å komme i kontakt med potensielle kjøpere, nye partnere og investorer. Og deretter gjennomføre salget av hele eller deler av et foretak...
Tjenesten består av:
- En allment tilgjengelig og uavhengig markedsplass for kjøp og salg av bedrifter og bedriftsandeler.
- Enkle og forståelige selvbetjeningsverktøy for produksjon av salgsprospekt og annonser
- Guider, sjekklister og dokumentmaler
I tillegg leverer Nobema personlig bistand, verdivurdering og oppgjørstjenester etter behov, gjennom vårt nettverk av tilknyttede samarbeidspartnere.
-
Hva gjør vi
Markedsplass / koblingsarena for kjøp og salg av bedrifter og bedriftsandeler
- Alle bedriftseiere, eller de med fullmakt, kan selv legge ut hele eller deler av en bedrift for salg.
- Annonsøren kan velge mellom kategoriene til salgs, vurderes solgt, medeier / partner søkes, eller investeringsmulighet.
- Interessenter kan sende melding og spørsmål til selger via kontaktskjema på annonsen.
- Interessenter kan be om lesetilgang til selgerens salgsprospekt, etter at de har identifisert seg med BankID. Selgeren godkjenner eller avslår henvendelsen. Ved godkjennelse av lesetilgang må interessenten signere en fortrolighetserklæring med BankID, før lesetilgang åpnes.
Full diskresjon og anonymitet
Ved salg av en bedrift eller bedriftsandeler vil det i mange tilfeller være nødvendig eller ønskelig å kartlegge kjøpsinteressen i markedet på en diskret måte. For å imøtekomme dette behovet har alle som publiserer en annonse på Nobemas markedsplass mulighet til å anonymisere annonsen sin, slik at bedriftens identitet holdes skjult.
Denne anonymiseringsfunksjonen innebærer følgende:
- Navn og organisasjonsnummer anonymiseres
- Adresse, med unntak av fylke, anonymiseres
- Omsetning og egenkapital vises i intervaller framfor reelle tall.
- Økonomiske hovedtall og regnskap anonymiseres, mens foretakets nøkkeltall i % vises.
- Selgerens navn og kontaktinformasjon anonymiseres, men kan kontaktes via et kontaktskjema på annonsen. Dersom det er ønskelig kan selger oppgi kontaktinformasjonen til en representant eller ekstern kontaktperson, som ikke anonymiseres.
Dette gjør det mulig for selger å bevare ønsket diskresjon og anonymitet, og kun avsløre bedriftens identitet til mulige kjøpere som selger selv ønsker å inngå nærmere dialog og forhandlinger med.Nobema benytter kraften i sosiale medier og etablerte annonsenettverk
Målet til enhver annonsør er å få vist sin annonse til så mange som mulig i egen målgruppe.
For å hjelpe våre brukere med å oppnå nettopp dette tilbyr vi i Nobema Aktive annonser med inkludert betalt målgruppepromotering gjennom sosiale medier, Google og norske nettaviser.
Med en Aktiv annonse fra Nobema drar du nytte av distribusjonskraften i allerede etablerte markedskanaler, hvor du er garantert minimum 5000 visninger av din annonse per måned. I tillegg kommer visninger gjennom direkte eksponering mot brukerne av Nobemas markedsplass.
Dette gjør det enkelt for alle annonsører på Nobema å gi sine annonser effektiv og målrettet synlighet i markedet, noe som betydelig øker muligheten for å fange interessen og oppmerksomheten til mulige kjøpere, investorer og nye partnere.
Enkle og selvforklarende selvbetjeningsverktøy for utarbeidelse av annonser og salgsprospekt
Vi opplever at det er mange som sitter med et inntrykk av at bedriftsomsetning er vanskelig og risikofullt, noe som kan forklares med at dette er noe de færreste har erfaring med.
Realiteten er at kjøp og salg av vanlige bedrifter er langt enklere, og mindre risikofullt, enn det mange ser for seg. De aller fleste bedrifter i Norge er tross alt vanlige selskap med normale og forståelige strukturer. Nobemas selvbetjeningsverktøy er utviklet for å ivareta behovene knyttet til omsetning av nettopp slike bedrifter, som det er aller flest av.
- Offentlig tilgjengelig selskapsinformasjon og regnskap legges inn automatisk.
- Privat selskapsinformasjon, oppdaterte regnskapstall, og relevant salgsinformasjon legges inn av brukeren.
Guider, maler og NobemabloggenDet er ikke alle deler av omsetningsprosessen for bedrifter som foreløpig kan løses ved hjelp av digitale prosessverktøy. For de delene av prosessen som for tiden ikke er dekket av våre digitale verktøy, har vi utviklet gode og forståelige guider, maler og sjekklister. På vår egen blogg, Nobemabloggen, publiserer vi også jevnlig nytt innhold som skal bidra til å gjøre omsetning av foretak mer spennende, tilgjengelig og forståelig for folk flest.
Personlig bistand og rådgivningNobemas selbetjeningsverktøy, guider og maler er utviklet for å hjelpe kjøpere og selgere av bedrifter med å selv organisere og gjennomføre en omsetningsprosess. Avhengig av situasjonen og omsetningsobjektets kompleksitet, vil det likevel være mange som har behov for og/eller ønsker profesjonell bistand.
Nobema tilbyr derfor personlig rådgivning og bistand fra dyktige og erfarne rådgivere og jurister. Brukeren kan selv velge om han/hun ønsker hjelp til gjennomføring av hele eller deler av omsetningsprosessen.
Bistandsområder som tilbys gjennom Nobema:
- Personlig bistand og rådgivning
- Verdivurdering av bedrift
- Næringstaksering
- Selskapsgjennomgang | Due diligence
- Kontrakt og oppgjørsfunksjon
- Juridisk veiledning
- Representasjon
- Bedriftsmegling | M&A
Sikkerhet
For å imøtekomme de strenge kravene til sikker håndtering av informasjon og GDPR har Nobema bygget, og drifter, sine tekniske løsninger med noen av de mest anerkjente og benyttede løsningene i markedet.
For å ivareta brukernes sikkerhetsbehov og de strenge kravene til identitetskontroll benytter Nobema seg av løsningene til Signicat, en av Norges og Europas ledende leverandører av elektroniske identitets- og signeringsløsninger. Som identifiseringsmetode ved pålogging, administrasjon av lesetilganger, og signering av avtaler, benytter vi oss av BankID, Norges mest benyttede og anerkjente elektroniske identifikasjon.
-
Hvorfor gjør vi det
"Mens vi leter etter den nye oljen, må vi ta vare på det gullet vi har"Problemet
Hvert år avvikles rundt 60000 virksomheter i Norge. Blant disse er det tusenvis av gode bedrifter med fortsatt drifts-, sysselsettings- og utviklingspotensial. Samtidig får ikke personer og eksisterende foretak, som vil inn i forretningsområdene til de avviklede bedriftene, noen mulighet til å ta over disse selskapene. Hvorpå deres eneste alternativ er å etablere nye selskap med kjempehøy økonomisk risiko.
Årsaken
I Norge finnes det ikke fra før av et velfungerende og allment tilgjengelig omsetningsmarked for vanlige små og mellomstore bedrifter. Konsekvensen av dette er at bedriftseiere har meget begrensede muligheter til å finne noen til å ta over selskapet, hvis de pga. sykdom, alder eller andre årsaker ikke har mulighet til å selv drive foretaket videre. Samtidig har ikke de som vil inn i næringen mulighet til å finne og ta over driften i etablerte foretak med lav risiko.
Løsningen
Nobema er en helt ny digital selvbetjeningsløsning og markedsplass som fjerner de hinder som står i veien for enkel og effektiv omsetning av bedrifter, manglende kompetanse, manglende nettverk og høye kostnader. Med Nobema sine trygge og selvforklarende selvbetjeningsverktøy, guider og maler kan bedriftsselgere- og kjøpere gjøre hele jobben selv, eller med bistand fra egen regnskapsfører og egne medhjelpere. Nobema tilbyr også profesjonell rådgivning og bistand etter behov via tilknyttede partnere.
Målsettingen
Nobema ønsker å forhindre unødvendig avvikling av levedyktige foretak og arbeidsplasser ved å gjøre det attraktivt, lønnsomt og ukomplisert for bedriftseiere å selge bedriften. Samtidig er det et klart mål å gjøre kjøp av eksisterende firmaer til et naturlig og attraktivt alternativ til etablering av nye foretak og avdelinger.